”Run with the wind, Ron”!

Skrevet 12. August, 2008


Det er kite for begynder, da min dansk/ amerikanske ven Ron med et stort smil har ramt overgangen fra ”Under kiten” til ”hen over vandet”.
Det er det afgørende punkt for en begynder.
Det er her oplevelsen af kitesurf går i blodet, for at forankrer sig for evigt. Addictive kalder nogle den virkning der som et drug med naturens eget rusmiddel sætter af sted i kroppen.
Ron kender nu godt fornemmelsen i forvejen. Selv surfer han i Califonia, endda på den legendariske Huntington Beach hvor selve surfingen havde et af sine fødesteder. Der back home in USA.
Nu, hvor knægten atter er i Danmark, med sin kone Annemette og deres børn, er tiden kommet til at komme videre med kitesurfing. Sporten slap Ron dengang familien flyttede til USA for fire år siden. Meget er sket siden da.

Ron taler stadig vemodigt om sin gamle kite Wipika 5” med fire liner som han købte for 6 år siden. Den var dyr, og til en trapez blev der ej råd. Jeg husker stadig Ron’s arme som en elastisk forlængelse af linerne. Det tog fire uger inden de var tilbage i normal størrelse efter hver tur. Nu står han under min Best bow 9” fra 07 og undre sig over udviklingens fart.
”Damm, det er jo easy”, mumler han, men har dog ikke helt fattet det med at støde baren fra sig, når kiten vind-dør og skal op. Men afsted hen over vandet ved Ahl går det. Han susser og susser….. og susser.. udad.
”For pokker Ron, vend for fanden”!, råber jeg af mine lungers fuld kraft.
Ron hører intet. Han har fundet vindens melodi og fortsætter afsted i retningen mod skibsvraget og Ebeltoft. Det er umuligt at råbe ham op, eller komme ham til hjælp, hvis kiten går ned i vandet. Men det gør den ikke – både godt og skidt. Ron dirigerer i vindens spil, og boardet spiller over bølgen den blå. Sprøjt og skum, kiten op og ned, mens Ron bliver mindre og mindre. Derudad, derudad går det.

Heldigvis er vinden fra sydvest. Det betyder, at Ron farer hen over det lavvandede stykke op mod vraget – og efter det Ebeltoft i det dybe.
Lige nu holder den lavvandet bund hånden under Ron i en strakt arm ud fra kysten – helt ud til vraget, der ligger som advarsel til alle andre end Ron om, at her bliver det dybt – eller lavt alt efter ønske om bundforhold og retning.
Jeg indser det umulige i at kunne gøre andet end at løbe langs stranden, mens jeg tænker på, at jeg har lovet Annemette, at der intet sker Ron. For kitesporten vil der næppe blive tale om et egentligt tab på hans nuværende niveau. Måske kan man oven i købet tale om en kystsikringsgevinst, såfremt han ikke kiter længere….. Men jeg selv overlever ikke Annemettes hævn, det ved jeg! (Og vi skal synge karaoke til festen på lørdag. Døds-arie).
”Hvad kan en hjem stiller op mod et skibsvrag”?

Så pludselig ser jeg, langt ude, at kiten er kommet op i klokke 12 position. Ron selv står i knæhøjt vand på hånden, altså bunden.
”Frelst, godt gået, Ron”, tænker jeg og ser pludselig helt frisk på livet igen.
Også heldigt at jeg har mine kontaktlinser på. For ude under kiten mellem kysten og vraget, ses nu tydeligt en amerikansk tandpastaer–reklame i form af et smil der lyser op som et fyrtårn.
”Du får ham alligevel hjem igen, Annnemette”, tænker jeg, mens jeg pisker armene op og ned i håb om, at reklameshowet kan trækkes indad. Det kan det. Ron tager boddydrag (boardet i armen foran og læggende i vandet mens kiten styres med den anden arm) indad.

Vel i land, trænes i at ”gå tur med kiten i snor” langs kysten. Ron er ovenud glad.
I got’a finde nogle i USA to join up med”, forklarer Ron, mens øjnene er fast rettet på kiten.
”God idé, Ron”, svarer jeg og håber i mit stille sind, at de har lavt vand, over there.
”Hvor langt er der mon fra Huntington Beach til Hawaii”?, spørger jeg mig selv.

Video

Om born2b

Bor i Risskov
Dette indlæg blev udgivet i Blog, Hverdagen, Kitesurfing, Surf. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

