Aktier og den varme menneskelige faktor

a2m819hcap2hz5tcasn1tbycaue0saycai0vm8wca60zts8cald34iyca4t4u4eca8ls8frca6ieqgjcaezt807cafwn5fqca3rimvpca2e2ieqcasy83w7caor9093cairrucvca8cmcx4.jpg

Jeg kom ved et uheld til at sælge mine aktier i Vestas i forrige uge. En misforståelse mellem en virtual knap og min fortolkning af ordret limiter. Jeg troede, at det betød at såfremt kursen kommer under, så sælg. Det viste sig omvendt, hvis kursen er over, så sælg!

Aktierne var væk og derfor blev jeg fattig, selvfølgelig økonomisk da kursen var forræderisk lav, men overraskende også følelsesmæssigt. Jeg følte mig lidt tom sådan inden i. Tænk, at et tal- og bogstavs-depot i netbank kan have sådan et impact i en ellers fuld biologisk krop.
Det handler om den menneskelige faktor, også kaldet psykologi. Nu har jeg på egen krop erfaret, hvor stor en medspiller den er i aktiemarkedet. Man kommer nemlig til at holde af sine aktier! Ikke som sine børn, men det er fra den følelsesmæssige baggård, man henter forbindelseskraften.
Man følger jo sine aktier i op- og nedgangstider. Græder og jubler i kurvernes bølgetoppe og dale. Okay, måske ikke helt, men forbundet er man i hvert fald med sine aktier og det kan grænse til kærligheds-afhængige-lignende følelser. Jeg er ikke økonom eller markedsanalytiker, men jeg gætter på at mange aktieejere holder på deres virtual kærlighed unødig længe med fare for at miste penge. Af ren kærlighed til et virtual papir. Derfor opstiller jeg følgende erfaring og råd hentet fra min nu lille måned som spekulant:
Hav aldrig tiltro til en aktionær der taler varmt for en aktie. Vælg rådet fra den kyniske og kolde spekulant, hvor frastødende han ellers må virke.
Naturligvis har jeg købt aktier i Vestas igen. Det er en hjertesag, man er vel menneskelig.

Om born2b

Bor i Risskov
Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

