Forskel på is, kager og årgangskvinder

imagescabsbxpr.jpg

Ser du en ung eller ældre kvinde?


Når mænd bliver ældre, forandre de så smag og interesse?
Det er stort set stadig de samme temaer der vækker liv i mit bryst, her hvor jeg netop er trådt over mit livs ækvator. Is, kager og kvinder er stadig mine livretter, uden nødvendigvis altid i nævnte rækkefølge.
De to første nydelser er på sin vis, hvad angår smag, på samme skala som i min barndom og ungdom. Jo vist er selve produkterne undergået en forandring undervejs i den Bent’ske ældning.
I de sommerfulde børneår hed det Regnbue-is (trefarvede) og i de snedækkede ungdomsår hentede jeg chokoladeboller hos H.C. Ørstedvej’ens bageri i København.
I dag er det måske italiensk is, hvilken er suveræn bedst i moderlandet, som tager vejen forbi min tunge. Og kagerne lyder vist amerikansk klingende navne og kalder fra Risskov bagernes vinduer på Nodre Strandvej.
46 års Bent liv er passeret, men selve oplevelsen af nydelsen takser jeg imidlertid som den samme, is som kager. Det er imidlertid anderledes med det sidste emne, kvinderne. Oplevelsen er her under forandring, endog varierende og ekspanderende.
I sommerhuset hvor mælkebøtterne var så høje, hed hun Sheila. Vi kunne trække bukserne ned skiftevis i det halvmørke legehus. “De er så søde”, sagde vores forældre, der intet så.
I skolegården ved kobbervandhanen hed hun Kirsten, havde fletninger og var blondine. Jeg havde købt hende en ring i legetøjsbutikken, hun ville ikke have den.
Under skolefesten i gymnasiet kyssede jeg i en port med en krølhåret sen- teenager. I et flakkende neonlys udvekslende vi tunger, omsluttede af tonerne fra CD-Army band og Jomfur Anne band. To nummer, ét kys, så var det forbi.
Pointen fra disse børne- og ungdomsår, og en god del senere år, er at pigerne var i samme årgang som jeg. Altså nærmest alderssvarende hvis de skulle have min interesse. Se det gælder ikke længere.
Naturligvis drages alle af ungdommens skønhed, vildskab og uskyld, også jeg. Det er der intet overraskende i, måske kun i styrken. Næ, det er den anden siden af ungdommen, der er livets store surprise. Nemlig at interessen også kommer til at gælde kvinder som er ældre! En smuk og attraktiv kvinde er ikke nødvendigvis en ung kvinde, eller en alderssvarende, længere. Det kan så ganske udmærket være en kvinde langt der har gået flere livsmil end jeg. (Fantatisk ord: Livsmil).
Jeg så en sådan forleden dag, som jeg kom cyklede vinterklædt på arbejde under solens frosne blus. Ude foran ejendomshandleren vred en skikkelse, iført afrikansk plettede rovdyrs-jakke og solbriller, sig ud af et bilmærke. Hun sprang elegant, som den gazelle hun formentlig jagtede, ind på fortovet og valsede mod butikken. Hun må have været 60 år, og bar sin kvindelighed som i tidløst design.
Den dag kom foråret i Risskov. Jeg ser frem mod sommeren og har åbnet mine sanser for kvinder mod nye årgange.

Om born2b

Bor i Risskov
Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

