Mandens gode gamle redskaber og den moderne kvinde

Den gamle kæmpe

Den gamle kæmpe

Den kører såmænd endnu. Hakker sig velvilligt gennem højt græs og mos, mens den udviser patina ved rusthuller og blakket slidt maling. Jeg har hældt motorolien til en bil på, for mange år siden, og engang været inden i snore-huset og fixet snoren (17 år siden). Ellers har jeg intet gjort ud over fodre den med blyfri benzin. Hvad den hedder, ved jeg ikke, men den er herlig rød og larmer som en hæs Harley Davidson, når den fræser i hæk-rødderne ved vejsiden.
Mine drenge er vokset op med maskinen som blev anskaffet, da den ældste blev født. Nu er han 21, men maskinen er ældre for den var brugt, da vi fik den for 250 kr.
Da familien var i San Ignacio i Belize for 5 år siden, mødte vi en mand som slog græs med en fuldstændig kopi af min. Af mærket ukendt og med patina a la ynde. Et herligt syn som jeg, hver gang jeg siden hen har brugt min egen, har genkaldt mig. Bildte mig ofte ind at vi, manden i Belize og jeg, slog synkront græs på hver side af jordkloden.
Imidlertid er min egen græsslåmaskines dage talte. For kæresten (nr. 2 i græsslåmaskines liv) kan ikke starte den, påstår hun. Så hun har købt en ny i plastik. Den spinder fint, når hun glad trækker i snoren, og lader græsset stå kortere efter dåden. “Moderne tider”, forklarer hun, og gamle maskiner må ofres.
Jeg er spændt på, hvor mange år vi får med den nye maskine. Jeg gætter på færre, faktisk under 10. Det gode er, at jeg slipper for at slå græsset selv, for nu er kvinden jo kommet på banen – eller græsset.
Nu jeg er ved det, så har kæresten også smidt min Philips håndmikser fra min barndom ud. Den fejlede heller intet….

Om born2b

Bor i Risskov
Dette indlæg blev udgivet i Blog, Hverdagen, Parforhold. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

