Sydkorset

sydkorset1

I aften, på vej hjem fra byen på cykel langs Risskov skov, klingede de fra oven. Hvis du hører som jeg, ved du at man først opdager det, som man slipper havnen og den røde mole-lanterne, som altid giver mig lyst til at tage et stemningsbillede. Jeg har aldrig gjort det, for så kan jeg ikke genfinde lysten – tror jeg. Jeg suser blot forbi og gør mig fri af byens lys. Så klarer det op i mørket, og ude over Århus bugten prikker stjernerne i øjnene. Og så kommer lyden, krystalklart klingende og bedst i frostvejr. Altid når man er alene, uden vidner. Lyden er sprød og hænger under de nøgne bøgetræers kroner i ekko-klokker som nattepynt. De enøjede stjerner blinker til mig, som jeg lader cyklen få fart på de nye dæk – som jeg har en klar aftale med om aldrig at punkter. Jeg har selv skiftet dem, det har jeg forstand på, eller retter mine hænder har – håndelag. Det er værre med stjernerne. Der har jeg ikke forstand eller åndelag. Jeg kender Karlsvognen og Orions bælte. Så er der sorte huller i min forstand for resten af stjernernes vedkommende. Vel hjemme i min (egentlig Gittes) gårdhave har flere stjernelys brændt hul i nattens tæppe. Jeg står helt stille og venter til det selvantændelige lys brænder ud og glor så bare løs. Det sammen gjorde jeg for lidt over et år siden på den anden side af jorden i New Zealand. Der fattede jeg heller ikke ét gram stjernestøv af nattehimmelen, og fandt aldrig Sydkorset. Men tænk: på syd- og nordsiden af jorden er stjernebillederne forskellige, men krystal-klangen er den samme.

Om born2b

Bor i Risskov
Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

