Til Nordpolen i et ”Blup”

bettina_aller_til_nordpolen1.jpg

Jeg trykker for tiden mest mine skuldre mod verden pakket ind i vatteret bomuld. Og verden svupper tilbage med en lyd som minder om den Windows giver, når man kan fjerne USB stikket, sikkert. ”Blup”.
Det trygge har overtaget i denne vintertid (nu kite-sæsonen er på voveblus), og jeg kan mærke at det piner mig, lidt. Jeg drister mig højst til at drage til Nordpolen med Bettina Allers bog ”Mit vildeste eventyr”, selv udstyret med tykt tæppe i sofaen. ”Blup”.
Kulden har jeg nu selv mærket på egen krop i går, da jeg kastede sne af taget fra mit cykelskur. Oppe på trappestigen bed frosten i fingrene og gjorde til sidst temmelig ondt, første tegn på forfrysninger ved jeg, fra bøgerne. Jeg måtte fortrække indendørs og skifte til tykkere handsker. Ude igen kom sneen på et tidspunkt helt ind under den blå termodragt. Det var stort, ”Blup”.
I Risskov var det omkring minus 2 grader, med en vind chillfaktor på en hel del. Det lugtede jo af et stræf at polar-eventyr. Jeg tænkte på Betina der rendte rundt på jordens kalot i minus 47. Og på Mylius-Erichsen, J.P. Koch, Jørgen Brønlund, Knud Rasmussen og Peter Freuchen. For pokker, der var mænd til den gang, og slædehunde. Og sydpå Ernest Henry Shackleton, Roald Amundsen og Robert Falcon Scott, plus alle andre der gennem tiden har udfordret eventyret i polarlandene.
Der på trappestigen kæmpende mod snemasserne, der truede med at masse mit cykelskur i sænk, fik jeg sådan en lyst til at rejse til Grønland, køre hundeslæde, jage moskusokser og bygge iglo.
Jeg skal lige først se om Bettina klarede den til toppen af verden, og på arbejde i morgen. ”Blup”.

Om born2b

Bor i Risskov
Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

