Egen styring af Aktier modsat Dorske Bank

Det handler om at være iskold i aktiemarkedet

Det handler om at være iskold i aktiemarkedet

Jeg har trukket mine penge fra investeringsforeningen i Dorske Bank. Jeg fik bank. Det skete i efteråret 2009. Ingen kontaktende mig, sådan for at give et råd om for eksempel muligheden for at trække dem helt ud og gå kontant. For sent opdagede jeg bank’ene og tabet alt for meget. Heldigvis meldte jeg mig ud i oktober og fik derfor et mindre tab – end hvis jeg var blevet. Men tab fik jeg.

Nu styrer jeg selv min kapitalpension – og det går fremad. Det er naturligvis uden forstand, men alligevel så kører det nogenlunde. Hvorfor? Enkel strategi: Køb efter røde tal, sælg på grønne. Imens du venter på grøn – hold. Køb kun de store selskaber i f.eks. OMXC20, og hvor det er muligt at sælge hele tiden. Ganske enkelt strategi. Om jeg kan holde den? Nej da!
For psyken spiller ind. Alligevel går det ganske godt. Jeg har overskud – indtil nu. Ikke meget, for jeg er en bangebuks og panikker nogen gange for hurtigt. Kan pludselig blive ramt af en ”sikker” anelse om nedtur, og farer i salgsknappen med rødglødende tastatur. (Den slags hedder at undgå tab, eller stop loss.) Andre gange reagerer jeg modsat, og er kølig som isterning på antarktisk. Koldt venter jeg på at markedet tør, og går i plus.

Det morsomme er, at jeg også her slår min gamle investeringsforening i Dorske Bank. I hele 2009 har Dorske Bank minus på 3,6 procent. Det havde jeg på et tidspunkt, men kun kortvarig. Nu er jeg i plus. Sammenligner jeg med marts måned med Dorske Bank’s højvækst pulje (80 procent ren aktier), så er jeg langt over deres formåen. Dorske Bank havde – 0,4 (altså tab) mens jeg havde plus. Hvordan det kan lykkes banken at mestre et underskud i en måned hvor hele markedet racer frem – tja.

Havde jeg ikke været så forsigtigt, så havde jeg i dag haft større overskud, sådan som de sidste stigninger på aktiemarkedet har været. MEN til gengæld har jeg haft ro i maven, og ingen tab. Det har fået mig til at opdage noget vedrørende psyken ang. at være inden og ude: At være kontant og miste et opsving giver mindre bekymring, end at være inden og mærke uro over – hvis det går ned. Lige nu har jeg det bedst med kun at være inde med under en fjerdedel af min opsparing. Jeg ligger i Carlsberg. Resten står kontant og giver ro i maven. Når markedet næste gang er faldet, satser jeg nok lidt igen. Men jeg sætter aldrig mere min opsparing i en investeringsforening. Og slet ikke i Dorske Bank.
Men det kan godt være, at jeg på et tidspunkt køber nogle aktier i dem, for med den strategi de udøver, må pengene gå til aktionærerne.

Om born2b

Bor i Risskov
Dette indlæg blev udgivet i Aktier, Blog, Hverdagen, Penge, Politik. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

