Risskov Surf Club

Så skete det. Boardet ramte de små lunkende bølger, og deres forsøg på at piske en stemning op. Spottet er Risskov strand, Bellevue. Århus svar på Huntington Beach (Californien). Det blå vand i bugten er nu et lunket svar på Stillehavet’s brøl, i hvert fald denne aften, hvor jeg prøver mit nye surfboard. Luften er lun, vandet er varmt, og pigen er over 40, som tager billederne.  Jeg padler, og rykker fremover det som skulle være bølger. De er bestemt små – alt for små – men det gør ikke så meget. Jeg er fuld af fornemmelsen af surf, og tager fart med dybe tag. Stillehavet, Århus bugten, og en sømand har sin egen gang – og en surfer ligeså. Herlige perler af hvidblåt saltvand rammer mig, og det er skønt at saltkoncentrationen er nær det som smører mit øjeæble indefra. Dér kommer en måske egnet bølge, den har i hvert fald skumlignende tænder. Hey, mit nye board vender lynhurtig!  Nåh, vandskabningen kollapser og glider ud til højre. Hmm, det er ikke let, med den slags små vuggende bølger. De er for små. Jeg anende det godt, men har alligevel taget det som en aftentur, med en mulighed for at teste både boardet og mine rustne surf-evner af. Begge dele virker på højde med bølgerne – småt. Bølger, board og mit talent. Til gengæld er humøret højt som himmelen. Hvis bølgerne havde været på samme niveau, ja så skulle de tre strandgæster på land bare se bagskum. I stedet ser de surf a la Titanic. Ud over størrelsen er forskellen den, at hvor Titanic sank på en time, sænker jeg mit board på et sekund. Men jeg kommer dog op igen, og padler lystig udad endnu en gang.

Jeg træner i surfing og er klar over, at i aften er det umuligt at surfe. Sådan bliver det såmænd nok også den dag, hvor blæsten vælger at være i strid østenvind og bølgerne vokser sig store. For Risskov er simpelthen ikke egnet til at padelsurfe. Bunden er for kort og ujævn ind mod land. Men træne kan jeg. Balancen kan øves, og op-på-boardet-i-en-fart-teknikken, også kaldet pop up. Og det er dette, jeg bruger aftens sidste kræfter på. Igen og igen løfter jeg mig, og forsøger at placerer benene i ét nu. For pokker hvor det er svært og trættende. Jeg har ikke taget armbøjninger i lang tid, og det mærkes. Vips armstræk, og bensvip – og tilt. Det er godt jeg er alene i vandet, for boardet farer som et projektil af sted, når jeg vælter til siden.  Min leash stopper det dog, fluks hiver jeg retur, og forfra igen.
Planen er, at jeg vil øve mig i Risskov’s skæve og temmelig uegnede bølger, blot for at få lidt fornemmelse for balancen og teknikken. Forhåbentlig kan jeg så gå lettere til den, når jeg en dag forsøger mig i Vesterhavet eller Huntington Beach. Indtil da, holder jeg åbent i Risskov Surf Club.

Efterskrift:
Lørdag 28. juni. Vind fra nord og høje bølger. Sol og klokken er 9. Mellem de to broer i Bellevue lykkes det at surfe i noget der ligner 2 sekunder på boardet. Kort tid, MEN paddel og timingen øves, og det er der fin tid til at gøre bedre. Jeg ligger flere gange i skubbet fra en bølge på en halv meters højde, og mærker kræfterne fra vandet. Det kan lade sig gøre i Risskov, og vandet er fantastisk varmt. Nu glæder jeg mig til, at det blæser rigtigt op. Surf surf.

Om born2b

Bor i Risskov
Dette indlæg blev udgivet i Hverdagen, Kitesurfing, Rejser, Surf. Bogmærk permalinket.

Et svar til Risskov Surf Club

  1. Peter Koefoed siger:

    Hej Bent
    Tillykke med dit nye projekt. Det er som altid underholdene at læse din blog jeg følger jævnligt med på den. Du er fantastisk til at skrive. Vi ses på vandet hvis du da ikke har lagt kitesurfing på hylden og venter til den trådløse kan købes.
    Vi ses Strapless

Skriv et svar

