Huntington Beach, Malibu og Morro Bay

Huntington Beach

Wowww, udbryder jeg spontant, da en delfin springer i fuld figur over Stillehavets overflade. Over den svæver pelikanerne og det er søndag i Los Angeles. Jeg søsætter glad mit lånte board og ser min amerikanske ven Ron gør det samme. Det er Ron’s hjemmebane her på Bolsa Chica og min tredje gang i Stillehavets bølger (en gang i Chile og en gang på Påskeøen). Og sikken en velkomst jeg har fået.
På denne søndag, hvor jetlagget stadig forstyrrer min krop med søvnige signaler i utide, er mange af de lokale ude på vandet. Flere ligner fuldstændig The Dude som Jeff Bridges spiller ham i filmen The Big Lebowski. Surfere som stadig lever livet i CA som de altid har gjort, uden at det betyder noget at der er kommet årtier ekstra på bag-boardet.
Mange Dudes sidder  på linjen og venter på bølgen. Her er dog fint plads og det haster ikke med at surfe, for jeg skal lige nyde de tre delfiner der nysgerrigt snuser forbi mit board ca. 4 meter fra mig.  Bagefter er jeg overrasket over mildheden fra de gode bølger. De løfter og bære mig nænsomt, og hvor er det let at surfe, når bølgerne er brede og vandfyldte og ikke mindst regelmæssige.

The Dude and the Duke

Huntington Beach er jo stedet, hvor surf blev født i USA. Det var legenden Duke Kahanamoku der kom fra Hawaii og slog sig ned som livredder og surfinstruktør her i 20ernes Californien. Der ville ikke være surfing uden ham.  http://en.wikipedia.org/wiki/Duke_Kahanamoku

Maibu

Efter et par dage i LA tager Ron og jeg op ad kysten mod San Francisco. Vi runder som det første Malibu som den dag er meget stille. Det bliver til surf i bar mave, og med meget roligt bølger. Da vi kommer tilbage 8 dage efter, er Malibu på sit bedste.

Nu flokkes surfere om bølgerne, som bier om honning. Jeg havner midt i en flok, som vi sætter af på en stor og kraftfuld bølge. Der er tættere trafik end i Bilka op til juledagene. Heldigvis er de suveræne de surfere her – mestre i balance og timing. Mens jeg ser kanten af et board forsøge at skære snuden af mit eget, mærker jeg slipstrømme i nakken fra  en anden surfer bag mig. Og væk er de, mens jeg endnu kun er i starten af mit indledende paddel. Så er dybet der, og op må jeg, tænker jeg, mens havoverfladen forvandles til skum og jeg i et splitsekund ser overfladen forandrer sig til underfladen. Jeg lader i la ubemærkethed min surf-våddragt ændre sig til en ubådskaptajns uniform og indleder jagten på de forbistrede surfere der uforskammet har sunket mit board. De skal få en torpedo skal de, hvis jeg ellers kan finde vej i det her totale skum-inferno, som har nærmeste reference til kogevaske-programet med ekstra sæbe på min vaskemaskine hjemme i Risskov. Heldigvis dukker jeg op igen, og når en fin (mindre) tur ind mod den smukke kyst på Malibu strand. Ha, jeg sætter piratflaget og holder hovedet højt – vidende at jeg surfer på Malibu. Det bliver til flere surfture inden jeg henter kameraet for at fotografere de andre – og Ron på hans Stand up paddel.

Ron på sit elskede stand up board

Morro Bay

Ved Morro Bay er bølgerne formet af point break fra klipperne og især Morro Rock som stolt stikker sit hoved op mod himlen og ud i havet. Vi er her om eftermiddagen og her er 5 surfer foruden os og en søløve. Den stikker sit kønne hoved op 5 meter fra mig, og er temmelig ligeglad med mig. Jeg er nu ved at vende mig til det rige dyreliv i Californien, for jeg er mest koncentreret om at finde den perfekte bølge. Heldigvis er den lige dér. Formet af sit lange ridt fra måske Hawaii og slebet afslutningsvis af lige her ved foden den stolte klippe Morro Rock. Jeg vender fluks boardet og padler det bedste jeg kan, og vips er jeg oppe og afsted. Som en sidste hilsen fra det californiske dyreliv ser jeg en knaldrød brandmand rulle med i bølgerne. Godt jeg kom op lige der – puha. Til min store overraskelse foretager min krop pludselig et vægtskifte til bagbenet, og jeg drejer skrapt til venstre – og hen ad bølgen! Hurra, mit første virkelig drej, og en fantastisk glæde forplanter sig fra de saltvandsbestænkede fødder til mine lysende øjne. Jo jo, the Dude Bent danser med bølger – nu på langs. Nu er der ikke langt til at tage turen i The Tube……..

En flybillet til LA koster ca. kr. 5.500- men det er over London og Toronto og det er krævende.

Billeder fra Californien her: Picasa Webalbum – bentborn

Om born2b

Bor i Risskov
Dette indlæg blev udgivet i Blog, Californien, Surf, Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Et svar til Huntington Beach, Malibu og Morro Bay

  1. Helge siger:

    Hej Bent fin artikel og godt skrevet som sædvanlig. Ses til fødselsdag:-)

Skriv et svar

